«عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی
سرخط خبرها

فیلمساز مشهدی: مشهد به شهرک سینمایی نیاز دارد | تمرکزگرایی در پایتخت بزرگ‌ترین مشکل است

  • کد خبر: ۲۰۹۸۰۴
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
فیلمساز مشهدی: مشهد به شهرک سینمایی نیاز دارد | تمرکزگرایی در پایتخت بزرگ‌ترین مشکل است
فیلمساز مشهدی گفت: در شهرک سینمایی، فیلم و سریال ساخته می‌شود و این سبب اشتغال‌زایی خواهد شد. همچنین موجب برون‌زاد اتفاق‌های خوبی در جشنواره‌های جهانی می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، مصطفی اعلمی، کارگردان فیلم کوتاه «رد پا» جایزه بهترین فیلم داستانی را از سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «۱۰۰» از آن خود کرد. وی توانست در جشنواره‌های خارجی شرکت کند و حضور موفقیت‌آمیزی داشته باشد. حال به مناسبت این درخشش با مصطفی اعلمی کارگردان این فیلم کوتاه به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه آمده است.

فیلمساز مشهدی: مشهد نیاز به یک شهرک سینمایی دارد | بزرگترین مشکل تمرکزگرایی در پایتخت است

فرمانده‌ای که به خاطر مردم زانو زد، سوژه ردپا شد

در سال ۱۳۹۸، دهستانی درگیر برف و کولاک شدید شده بود و نیرو‌های امداد و ارتش برای امدادرسانی و نجات افراد دهستان به آنجا رفته بودند. نیرو‌ها کامیونی تهیه کرده تا مردم را به جای دیگری منتقل کنند در حین سوار شدن، نردبانی نبوده که مردم بتوانند از طریق آن سوار کامیون شوند. در آنجا سرهنگ ارتش برای مدیریت این بحران حضور داشت که بلافاصله و بدون درنگ خودش زانو می‌زند تا مردم از روی او رد شده و سوار کامیون شوند. همه ما، همیشه این فرماندهان را به اقتدار می‌شناسیم، اما این شخص در عین ازخودگذشتگی و فروتنی دست به این کار می‌زند. این داستان من را بسیار تحت تاثیر قرار داد. بعد از مدتی، به دنبال این سرهنگ ارتش گشتم تا پیدایش کردم و  باهم دوست شدیم. ایده ذهنم را که ساخت فیلم کوتاه این داستان بود با او مطرح کردم و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

دغدغه‌ام شخصی بود

این فیلم را برای جشنواره ۱۰۰ ساختم که خوشبختانه در بخش داستانی این جشنواره عنوان اول را کسب کرد. دغدغه من برای ساخت این فیلم کوتاه، کاملا شخصی بود که آن هم به نظرم گمشده امروز جامعه جهانی ما، «ایثار و از خودگذشتگی» است که متاسفانه بسیار کم‌رنگ شده است. حس من این است که اگر این از خودگذشتگی بیشتر باشد نزاع و جنگ‌های کمتری داریم و دنیا جای بهتری برای زندگی می‌شود.

فیلمساز مشهدی: مشهد نیاز به یک شهرک سینمایی دارد | بزرگترین مشکل تمرکزگرایی در پایتخت است

درخشش فیلم کوتاه ردپا در جشنواره‌های جهانی

خوشبختانه موضوع این داستان مورد استقبال قرار گرفت و دیده شد. حوزه هنری در ساخت این فیلم از ما حمایت کرده بود، برای چندین جشنواره جهانی نیز ارسال کردند که در ۳ جشنواره اسلواکی، هند و اسپانیا شرکت کرده و به مرحله نهایی رسیده است.

دو روز گذشته، در اختتامیه جشنواره اسپانیا، فیلم کوتاه ردپا عنوان برتری را کسب کرد.

تمرکز گرایی، بزرگ‌ترین مشکل صنعت فیلمسازی ایران است

مقوله فیلمسازی، به جز پایتخت دردسر‌های زیاد دارد. تمام نهاد‌های حمایت‌کننده در پایتخت جمع شده‌اند. تولید فیلم، مقرون به صرفه نیست و نیاز به حمایت نهاد‌های مختلفی دارد. این تمرکزگرایی بزرگ‌ترین مشکل است. ما با کمک حوزه هنری توانستیم فیلم ردپا را بسازیم. خوشبختانه با حمایت‌هایی که صورت گرفت فیلم ما دیده شد. طبیعتا اگر این حمایت‌ها نبود من حتی قادر به ساختن این فیلم نبودم.

در مشهد حمایت‌کننده نداریم

ما در مشهد نهاد حمایت‌کننده‌ای نداریم. رشد در بخش‌هایی مانند طراحی صحنه، جلوه‌های ویژه، طراحی لباس، مدیریت تولید و... بسیار کم است، زیرا فضایی برای تمرین و کنش نداریم. در دیگر کشور‌های دنیا، با این مشکل روبه‌رو نیستند. در مشهد با تعداد جمعیت و زائر و ظرفیتی که دارد نباید از محرومیت حرف بزنیم، اما متاسفانه این واقعیتی تلخ و خنده‌دار است.

مشهد باید یک شهرک سینمایی داشته باشد

مشهد باید حداقل یک شهرک سینمایی داشته باشد. تمامی ارگان‌ها و مسئولان باید بودجه‌ای برای این کار در نظر بگیرند. در شهرک سینمایی، فیلم و سریال ساخته می‌شود و این سبب اشتغال‌زایی خواهد شد. همچنین موجب برون‌زاد اتفاق‌های خوبی در جشنواره‌های جهانی می‌شود. در نهایت اگر این خرده‌حمایت‌ها نیز نبود، این اتفاق رقم نمی‌خورد. من از عوامل تیم فیلم کوتاه ردپا و لشکر ۷۷ خراسان که همکاری خوبی با ما داشتند تشکر می‌کنم.                                                                                                                                               

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->